BigMenu.cz - jídlem ke štěstí

BigMenu.cz - zpět na hlavní stránku


Zapoměli jste heslo? Klikněte zde

pocitacezababku - repasované notebooky

Zázračné lněné semínko




2008-01-14
Autor: Ing. Milena Linhartová


Lněná semena jsou po staletí nedílnou součástí stravy zejména národů na Středním východě a v Číně. Lněné semínko obsahuje velké množství zdraví prospěšných látek. Nyní zažívá svou renesanci. Často se používá při výrobě chleba a pečiva a zejména v alternativní výživě má své nezastupitelné místo. Proč jej do svého jídelníčku nezařadíte i vy?

Skromné, ale užitečné lněné semínko

Skromné, ale užitečné lněné semínko

Lněná semínka jsou drobná, lesklá, tmavě hnědé barvy, oválného tvaru a ořechové příchuti. Obsahují řadu zdraví prospěšných látek, z nichž jsou nejdůležitější polynenasycené mastné kyseliny, vláknina a ligniny (fytoestrogeny).

Polynenasycené mastné kyseliny

Lněné semeno je bohaté na omega 3 mastné kyseliny, které jsou velmi významné pro výživu člověka. Olej z lněného semena obsahuje až 50% těchto esenciálních mastných kyselin, které jsou důležité pro správnou funkci buněčných membrán. Celá semena jsou poměrně stabilní a lze je skladovat delší dobu. Pro použití je však lepší je nadrtit nebo namlít, protože se tak usnadňuje vstřebávání zdraví prospěšných látek. Celá semena projdou zažívacím traktem téměř neporušena. Drcená semínka se musí rychle spotřebovat, protože díky vysokému obsahu mastných kyselin dochází k jejich žluknutí.

Vláknina

Podle nejnovějších výzkumů Češi nepřijímají vlákninu v dostatečném množství. Lněné semínko je vynikajícím zdrojem vlákniny, která je v nerozpustné i rozpustné formě (sliz). Semínka obsahují 20-25% potravní vlákniny. Vláknina obaluje části potravy a tím ulehčuje jejich vstřebávání. Díky těmto vlastnostem se také používá jako přírodní prostředek proti zácpě, je však nutné zároveň zabezpečit zvýšený příjem tekutin.

Ligniny

Skromné, ale užitečné lněné semínko

Ligniny jsou fytoestrogeny a lněné semínko je nejbohatším rostlinným zdrojem těchto látek. Rostlinné ligniny se ve střevech přeměňují na savčí lignany. Lignany mají významné antivirové, antibakteriální a protirakovinné účinny.

Tipy a triky s lněným semínkem

Lněné semínko můžeme v kuchyni používat:

  • do polévek
  • do zeleninových salátů, do všech zálivek a dressingů
  • vynikající je v jogurtu nebo tvarohu
  • ve formě posypu na všechny druhy slaného pečiva
  • opražené semínko nasypeme na palačinky nebo do ovocných salátů



Související clánky
Zeleninový špíz - 29.11. 2010
Zeleninové lasagne - 29.11. 2010
Východní Čechy - brambory, zelenina a perník - 21.05. 2008
Mořská zelenina - 17.02. 2008
Odborníci radí: denně 5 kusů ovoce nebo zeleniny - 15.02. 2008
Koření v kuchyni - Celer (Apium graveolens L.) - 20.12. 2007
Zelený čaj jako lék - 15.11. 2007

Více o textové reklamě k článkům naleznete ZDE
Partnerské weby: zimní zahrady zahradní nabytek Solární panely Fotovoltaické elektrárny Levné notebooky HP z výstav Angličtina - Jazykové kurzy a školení Kurzy a školení - EduCity.cz Hotely, ubytování a firemní akce na klíč na Meetings.cz šperky, náušnice Stěhování Praha Malíři pokojů Další partneři webu

Created by Ondřej Mikšovský 2006 | Kontakt