BigMenu.cz - jídlem ke štěstí

BigMenu.cz - zpět na hlavní stránku


Zapoměli jste heslo? Klikněte zde

pocitacezababku - repasované notebooky

Zásady pro zdravé nakupování




2014-10-24
Autor: Jiřina Mikšovská


Jak vařit zdravě, levně a chutně? Skloubit tyto tři požadavky do jednoho nákupu vypadá někdy jako neřešitelný hlavolam. S použitím jednoduchých zásad ho však může rozlousknout každá hospodyňka.

Potraviny, které musí být propagovány jako zdravé, zpravidla nejsou


Opravdové potraviny jsou velmi obyčejné a nepotřebují zvláštní reklamu. Jednoduché obaly bez obrázku s prostou informací, co je uvnitř, jsou mi proto nejsympatičtější. Výrazně barevným obalům, které mají upoutat pozornost (zejména dětí) bývá naopak lepší se vyhnout, a buďte ostražití i u velkých nápisů "Fitness", "Bez tuku/přidaného cukru" či "Light" přes půl krabice.

Cena a značka někdy rozhoduje


Nakupujete-li pravidelně v supermarketu, zvažte, jestli místní privátní značka (zpravidla nejlevnější) znamená dobré potraviny. Jakost i takových obyčejných výrobků, jako je mražená zelenina, může hodně kolísat. U vícesložkových produktů zkontrolujte složení, a u těch jednoduchých se řiďte zkušeností a vlastním jazykem - kvalita potraviny je na chuti znát.

Sezónní výrobky šetří kapsu a utužují zdraví


Všimli jste si, jak během roku kolísají ceny konkrétních druhů ovoce a zeleniny? Že na podzim koupíte jablka i za patnáct korun kilo a v létě nepořídíte stejné množství pomerančů pod čtyřicet korun?
Využijte sezónu na maximum. Nacpěte se meruněk, broskví, hrušek, dýní... v době, kdy se sklízejí, a zásobte se vnitřně vitamíny a minerály na týdny dopředu - za nejvýhodnější cenu. Bydlím ve vinařské oblasti a vím, že co nevypiju v burčákové sezóně, později už nedoženu - a s ovocem a zeleninou je to podobné. Jistě ne náhodou je právě podzimní nabídka přírody tak bohatá.
Prodává se právě nějaká zelenina, se kterou nemáte zkušenosti? Využijte internet a najděte si zdravé, jednoduché a chutné recepty, které obohatí vaše kulinářské umění.

"Holé" potraviny rozvíjejí fantazii


Zatímco cukru, škrobu a barviv v ochuceném jogurtu už se nijak nezbavíte, obyčejný bílý jogurt doplníte podle libosti: medem, rapadurou, mascarpone (a máte smetanový), domácí marmeládou, rozmačkaným banánem/hruškou, nalámanou čokoládou (opravdovou), sekanými ořechy...možností máte milión a i ty nejmlsnější pusy si přijdou na své. Nebo - projdete-li si složení na různých baleních sušenek, nejlépe ze srovnání vyjdou...obyčejné piškoty. A kolik jednoduchých a rychlých nepečených dezertů z nich můžete vykouzlit!

Vždycky můžete přidat zeleninu


Ne nadarmo je cibule pilířem české kuchyně. Jak jsem kdy bez ní mohla vařit? Snažíte-li se ubrat z porcí kalorie, není nic snazšího. Místo čisté přílohy (rýže, brambor, kuskusu...) podávejte menší množství nastavené hráškem, pórkem, špenátem, paprikou, fazolkami nebo čímkoli, co máte po ruce a k jídlu se hodí.

Prozkoumejte nové možnosti


Není třeba tvrdošíjně zůstávat u klasiky nebo se omezovat jen na odborná výživová doporučení. Kromě rýže, těstovin a brambor máte k dispozici mnoho variant sacharidových příloh...Víte například kolik existuje druhů čočky? Klasická, červená a zelená jsou jen začátek. Přidejte do repertoáru bulgur, kernoto, cizrnu, amarant, koňský bob - polovina z toho mě v kuchyni ještě čeká - a vaše vaření nebude nikdy nudné, i když si odepřete tu drahou quinou. Vegetariáni a celiaci by mohli vyprávět...a často to také dělají. Jejich blogy bývají dobrou inspirací i pro "obyčejné" strávníky.

Maso je drahé? Kdo ho potřebuje?


I ne-vegetarián si v kuchyni obstojně poradí bez masa a uzenin. Nedostatku bílkovin není třeba se bát. Pestrá strava je pestrá strava - a snažit se dohnat doporučenou denní dávku (a nenechte si namluvit, že doporučený znamená jediný správný) jen jednostranně z živočišných zdrojů (masa, vajec a mléčných výrobků) nemusí být úplně to pravé ořechové. Bílkoviny však najdeme i na nečekaných místech - kromě luštěnin i v mnoha obilovinách, semínkách, oříškách a dokonce zelenině. A když pak jednou za čas připravíte maso, dejte si záležet.

Nenuťte se do toho, co vám nechutná - nebo vyzkoušejte to pravé


Nemůžete se přinutit do něčeho, co vám pořád předhazují jako zdravé? Možná má váš organizmus důvod se "ofrňovat". Naše reakce na různé látky jsou silně individuální, a nemusí jít přímo o potravinovou alergii.
Někdy možná zjistíte, že na vině není potravina jako taková, ale výrobek, který se za ni vydával. Nejíte rozinky? Snad vám nechutná ta verze "obohacená" o cukr a olej, která se prodává za nižší cenu. Někdy je příplatek za opravdovou variantu odměněn příjemným překvapením - nikdy dříve bych si nepomyslela, že budu mít chuť na hořkou čokoládu...

 


Více o textové reklamě k článkům naleznete ZDE
Partnerské weby: zimní zahrady zahradní nabytek Solární panely Fotovoltaické elektrárny Levné notebooky HP z výstav Angličtina - Jazykové kurzy a školení Kurzy a školení - EduCity.cz Hotely, ubytování a firemní akce na klíč na Meetings.cz šperky, náušnice Stěhování Praha Malíři pokojů Další partneři webu

Created by Ondřej Mikšovský 2006 | Kontakt