BigMenu.cz - jídlem ke štěstí

BigMenu.cz - zpět na hlavní stránku


Zapoměli jste heslo? Klikněte zde

pocitacezababku - repasované notebooky

Odborníci radí: denně 5 kusů ovoce nebo zeleniny




2008-02-15
Autor: Ivana Dachary


Víme, že konzumace ovoce a zeleniny je dobrá pro naše zdraví, ale aplikovat toto pravidlo v praxi nemusí být úplně jednoduché. Je lepší jíst ovoce a zeleninu syrovou, nebo tepelně upravenou...? A jak přesvědčit děti, že se jedná nejen o zdravou, ale i chutnou potravinu?

Proč právě 5 kusů ovoce a zeleniny denně?

Protože obsahují velké množství vitaminů, vlákniny, minerálů a vody.

Nejdůležitější vitaminy:

Ovoce

C - denně ho potřebujeme asi 100 mg. Je to mimo jiné i antioxydant, podporuje syntézu železa i některých hormonů a zvyšuje imunitu organismu.
Provitamin A - důležitý pro správnou funkci zraku, kůže a celkovou imunitu.

Nejdůležitější minerály:

draslík - reguluje osmotický tlak, působí močopudně
vápník - nutný pro stavbu kostí, zubů, pro dobrý stav nervů, srdce, srážlivost krve
sodík - zadržuje tekutiny v těle, zvyšuje krevní tlak
Tyto minerály by měly být v potravě zastoupeny každý den.

Obsah vody

u těch, kteří nepřijímají dostatek tekutin, obsah vody v ovoci a zelenině zmírňuje následky dehydratace.

Je vůbec možné denně sníst takové množství ovoce a zeleniny?

Jedna ředkvička, kulička hroznového vína nebo plátek rajčete pochopitelně nestačí. Pěti kusy ovoce a zeleniny se rozumí pět porcí.

Příklad:

Ovoce

snídaně - čerstvě vymačkaná pomerančová šťáva
oběd - porce zeleninového salátu /rajčata, zelí, okurka apod./
odpolední svačina - ovocný, mírně oslazený kompot nebo přesnídávka
večeře - tepelně upravená zelenina a jeden kus ovoce

A co ti, kterým zelenina nechutná, například děti?

Zkusit zeleninu upravit tak, aby její chuť nebyla příliš výrazná - pyré, polévky, pizzy, nádivky; zeleninovou chuť je možné zamaskovat např. bešamelem. Důležité je zkonzumovat zeleninové jídlo bez ohledu na způsob jeho přípravy. Pozor ale na časté smažení! Ideální je střídat tepelně upravenou a syrovou zeleninu a ovoce.

Dětem chutnají ovocné přesnídávky a džusy /vybíráme 100%/, toho ovšem stačí jedna sklenice denně, ne půl litru. Pozor také na marmelády a džemy, obsahují příliš mnoho cukru a nejsou považovány za ovoce, ale za sladkost.

Obliba ovoce a zeleniny je dána výchovou; u starších dětí je obtížné změnit jejich stravovací návyky.



Související clánky
Domácí kandované ovoce - 29.11. 2010
Biskupský chlebíček se sušeným ovocem - 19.11. 2010
Bezpečné hubnutí - jak nenabrat kila zpět. - 12.08. 2010
Exotické ovoce - 17.06. 2008
Východní Čechy - brambory, zelenina a perník - 21.05. 2008
Mořská zelenina - 17.02. 2008
Ananas - exotické ovoce - 02.02. 2008
Sušené ovoce - 19.01. 2008
Skladování ovoce - 27.11. 2007

Více o textové reklamě k článkům naleznete ZDE
Partnerské weby: zimní zahrady zahradní nabytek Solární panely Fotovoltaické elektrárny Levné notebooky HP z výstav Angličtina - Jazykové kurzy a školení Kurzy a školení - EduCity.cz Hotely, ubytování a firemní akce na klíč na Meetings.cz šperky, náušnice Stěhování Praha Malíři pokojů Další partneři webu

Created by Ondřej Mikšovský 2006 | Kontakt