BigMenu.cz - jídlem ke štěstí

BigMenu.cz - zpět na hlavní stránku


Zapoměli jste heslo? Klikněte zde

pocitacezababku - repasované notebooky

Káva - cesta voňavého moku. Část 5. - Káva a vaše zdraví




2007-11-11
Autor: Andrea Tarabčáková


V současnosti je káva považována za obohacující nápoj, díky kterému se (po jeho konzumaci) cítíme svěží a v pohodě. Kdo by tak odolal lahodnému moku a zároveň povzbuzující bombě? Problémy nastávají tehdy, kdy začneme mít vážné zdravotní potíže. Víte jaký pozitivní či negativní vliv může mít káva na vaše zdraví?

Hrnky s kávou

Na každého jedince působí káva odlišným způsobem. Je podstatné, jakou má člověk hmotnost, pohlaví a zda je z mladší nebo starší generace. Dalším důležitým aspektem je kvalita kávy, její obsah a jaké množství kávy vypijeme.

Mezi nejznámější složku, která ovlivňuje zdraví člověka, patří kofein, který může ovlivňovat i naše chování. Čím více kofeinu, tím hůře pro náš organismus. Proto bychom si měli při výběru kávy dát záležet. Kvalitnější káva zpravidla obsahuje méně kofeinu a je jemnější. Nové výzkumy, které zkoumají vliv kávy na zdraví a berou v úvahu všechny její složky (nejen kofein), docházejí k pozitivnějšímu hodnocení. Káva patrně obsahuje další složky, které zmírňují negativní vliv kofeinu.

Vlivy kávy (zejména kofeinu) na zdraví

Negativní vlivy kávy: Riziko hrozí především u lidí, kteří konzumují více než čtyři šálky denně. U někoho může vyvolat poruchy trávení, řídnutí kostí, riziko akutního infarktu myokardu a srdeční arytmie. Na dlouhodobý vzestup krevního tlaku vliv pravděpodobně nemá – v současnosti se jednotlivé studie (ohledně této problematiky) neshodují. Při těhotenství se doporučuje pití kávy omezit.
Pozitivní vlivy kávy Povzbuzující a osvěžující účinky – lepší koncentrace, bystřejší myšlení a oddalování únavy. U vytrvalostních sportovců zvyšuje výkonnost. Také pomáhá lidem trpícím astmatem – stimuluje oběhový a respirační systém.

V některých případech může při nedostatku kofeinu dojít k abstinenčním příznakům: ospalost, únava, nervozita a náladovost, které se po několika dnech vytratí.

Doporučení pro zdravé pití kávy:
  • Nepijte denně více než 4 šálky kávy
  • Nevypěstujte si na kávu závislost. Pokud pocítíte abstinenční příznaky, dejte si pauzu a překonejte je.
  • Pijte jen kvalitní, jemně umletou kávu.
  • Věnujte pozornost přípravě kávy. Filtrovaná káva nebo presso má méně kofeinu než „český turek“
  • Pokud trpíte zažívacími problémy, gastritidou nebo vysokým krevním tlakem, kávu si raději odřekněte.



Související clánky
Káva - cesta voňavého moku. Část 4. - Což takhle káva lehce rozpustná? - 22.10. 2007
Káva - cesta voňavého moku. Část 3. - Jak připravit kávu? - 09.04. 2007
Káva - cesta voňavého moku. Část 2. - Pěstování kávy a její druhy - 05.04. 2007
Káva - cesta voňavého moku. Část 1. - historie kávy - 04.04. 2007

Více o textové reklamě k článkům naleznete ZDE
Partnerské weby: zimní zahrady zahradní nabytek Solární panely Fotovoltaické elektrárny Levné notebooky HP z výstav Angličtina - Jazykové kurzy a školení Kurzy a školení - EduCity.cz Hotely, ubytování a firemní akce na klíč na Meetings.cz šperky, náušnice Stěhování Praha Malíři pokojů Další partneři webu

Created by Ondřej Mikšovský 2006 | Kontakt